Newbody

Newbody är en av de mest klassiska produkter som är till försäljning via föreningar. Deras produktpaket består av textila förbrukningsvaror. Strumpor och sådant, ni vet. Den stora fördelen med Newbody är att deras produkter är lätta att sälja. Alla behöver strumpor samtidigt som att det är väldigt tråkigt att gå och köpa. Newbody har dessutom en väldigt bra kvalité på sina produkter vilket gör att de flesta som ni säljer till blir nöjda. Nöjda kunder är nyckeln till framgång här då det betyder en stabil kundbas som du kan sälja till fler gånger.

En annan fördel är att Newbody är ett väletablerat varumärke. De har använt föreningar som säljkanal i fler än 25 år. Enligt dem själva så har fler än 20 000 föreningar någon gång sålt Newbodys produkter. Det här gör att många är bekanta med varumärket vilket alltid underlättar försäljning.

Den uppenbara nackdelen här är tyvärr att de har en ganska dålig tillbakabetalning. Föreningen som säljer paketen får behålla knappa 25 % av varje sålt paket. Det här är en ganska snål återbetalning och det är uppenbart att Newbody har hittat en bra affärsidé som de själva kan tjäna stora pengar på. Nu ska jag inte sitta här och säga att Newbody är en samling giriga gamla gubbar som har kommit på et sätt att utnyttja föreningar. Det hade inte varit sant. De jobbar bland annat aktivt med miljöfrågor och har ett bra och välutvecklat samarbete med BRIS (Barnens rätt i samhället). Ewbody är ett bra företag som ingen ska skämmas över att jobba med.

Newbody passar framförallt bra för större lag som bistå med många försäljare. Perfekt för fotbolls- eller hockeylag. Hade jag varit ledare för ett lag med lite mindre trupper hade jag nog försökt titta åt andra möjligheter.